tisdag 3 november 2009

BLOGGAR.

Sedan april i år så skapas det uppskattningsvis 190 000 bloggar dagligen världen över.
Om man inte har en blogg så är man ungefär på samma nivå som om man inte har facebook, en aning udda och lite konstig (jag har dock inte facebook vilket jag ser som en triumf).
I och med att urvalet av bloggar är så enormt stort och tiden är knapp så måste man göra ett urval för vilka bloggar som är värda att hänga på. Såhär rannsakar jag bloggar och utifrån dessa kriterier bestämmer jag om de är värda att följa eller inte.

Bloggar jag råkar gå in på men som gör att jag skyndsamt klickar på "Gå bakåt en sida"-knappen;
1. Bloggar som är för privata.
Det är skillnad på att vara privat och personlig. Exempelvis så vill jag inte veta privata detaljer om någon människa, speciellt inte genom internet. Däremot är det respektabelt och inspirerande om någon vågar vara personlig på sin blogg.

2. Människor som "pyntar" sin blogg med små "gulliga" figurer, smileys och konstiga krumelurer som man skapar av olika tecken från tangentbordet.

3. Bloggar som dissar andra bloggar.
Det har aldrig varit och kommer aldrig någonsin att vara intressant att läsa om vad dissaren tycker om folk den ogillar.

4. Bloggar som citerar dikter som man uppskattade som tolvåring.

5. Bloggar vars skribent har så dålig attityd att man börjar fundera över den personens psykiska hälsa.

6. Bloggare som bara gnäller.

7. Bloggar vars skribent måste hela tiden påpeka om hur uuuuunderbar och fiiiin hennes vänner/pojkvän/bekanta/familj är.

8. Bloggar som innehåller s.k. EMO-texter och bilder på skribenten när personen ifråga ser ledsen och plågad ut.

Bloggar vars första sida jag bläddrar igenom på fem sekunder men ändå uppskattar;

1. Bloggar där skribenten berättar lite lättsamt om sin dag, lägger upp någon bild som personligen inte säger mig ett dyft, men som jag ändå finner lite charmigt.

2. Bloggar där man lägger upp roliga bilder.

3. En del modebloggar. Dock inte "mode"bloggar från Sverige utan utländska modebloggar med foton.

4. Bloggar som innehåller mest foton som jag beundrar och önskar att jag hade fotat.

5. Bekantas bloggar och bloggar till bekantas bekanta. Mest bara för att jag är nyfiken eller uttråkad för tillfället.

6. En del bloggar som inte säger mig ett dyft men som jag gärna går in på ibland med jämna mellanrum mest bara för att sedan bli irriterad över innehållet.


Bloggar som jag följer slaviskt;

1. Bloggar som är roliga på ett genialiskt och unikt sätt.

2. Bloggar vars skribent är personlig och har ett spännande liv eller bara helt enkelt är beundransvärd.

3. Mina vänners bloggar.

4. Bloggar om ett visst ämne. Min favoritblogg är en musikblogg om engelsk 80-tals musik där man kan ladda ner albumen eller låtar med de artister han skriver om. Den är helt enkelt grym och bra på alla sätt.

5. Bloggar vars skribent har ungefär samma humor som mig. Så att jag kan skratta friskt och gott åt det dom skriver.

6. Veganbloggar om mat med fantastiska recept.

7. Livsstils-bloggar som passar min livsstil helt exemplariskt.


Inga kommentarer: