lördag 9 januari 2010

STOCKHOLMS GULDKORN:


Ibland så kan jag få det att låta som om jag inte gillar Stockholm. Men så är inte läget, jag älskar staden Stockholm, lukten på tunnelbanan (tro det eller ej), att vara anonym i stora folkmängder, små konstiga butiker, caféer som man kan sitta på i timmar och museum som man kan besöka flera gånger utan att tröttna. Så därför måste jag självklart summera mina favoritplatser i Stockholm.

1. Djurgården.
Den självklara platsen att åka till när det är sommar. Jag kan sitta på gräset där i timmar och titta på vattnet, kanadagässen som har invaderat stället och att beundra alla barnfamiljer som är där och njuter av sommaren och värmen. Det bästa är att ha med sig baguetter, körsbär och vin också.

2. Livrustkammaren, Stockholm Slott.
Ett museum jag har besökt åtskilliga gånger men som jag aldrig tröttnar på. Jag vet inte vad det är med den platsen men den fascinerar mig.

3. Djursholm, Danderyd.
Överklass så det sjunger om det. Men Djursholm är så vackert på sommaren med sina öppna fält, vatten och ett centrum som ser exakt ut som en liten liten stad på 60-talet, att man tappar andan. Synd bara att ett hus kostar minst 10 miljoner där.

4. Ulriksdals slottsområde, Solna.
Jag har förmånen att bo tio minuters gångpromenad från Sveriges vackraste slottsområde (se bild ovan). Att sitta på gräsmattan utanför slottet på sommaren är fantastisk, att sitta där under hösten när alla träd är gula är magiskt. Och att promenera vid de flera hundra år gamla ekarna där och på de leriga åkrarna om hösten när man har gummistövlar på sig är bland det bästa jag vet.

5. Söders höjder.
Vad vore den här listan utan söders höjder? Inget.
Söders höjder för en tillbaka till det "gamla" Stockholm. Alla dessa gamla hus och utsikten gör en förälskad helt enkelt.

6. Asian Supermarket, Döbelnsgatan.
Jag kan tjata om det stället till jag nöter sönder min tunga. Dom har vegansk anka, skinka, tigerräkor, kyckling och såå mycket mer där. Vad mer behöver jag säga?

7. Nostalgipalatset, S:T Eriksgatan.
Att vara där är som att vara i världens bästa godisbutik som barn.

8. Goodstore, Skånegatan.
Man kan köpa världens godaste veganglass där, vegansk blåmögelost och vegansk hummer.
De senaste månaderna har min matbudget varit tvungen att växa bara för att jag måste ha saker därifrån. Jag bara måste.

9. Storkyrkan, Gamla stan.
Nej jag är inte religiös, men jag gillar gamla, stora och mäktiga byggnader som luktar just gammalt och även stearinljus och damm.

10. Stadsbiblioteket, Sveavägen.
Min metropol, och en väldigt vacker metropol, i Stockholm som jag är till flera dagar i veckan.
Vad skulle jag vara utan det stället?

11. Café 60, Sveavägen.
Ett café som gör den godaste varma chokladen gjord på sojamjölk och som har öppet till 23 på vardagarna och till klockan 2 på helgerna. Sådana öppettider borde alla mysiga caféer ha.

12. Södra Bar.
Enda baren som man stormtrivs i.

13. Rosendahs trädgårdscafé.
Dyrt och alltid mycket folk, men vad gör det när det är så mysigt att man nästan börjar kurra som en katt?

Så, här har ni 13 av Stockholms vackraste platser.

Inga kommentarer: