torsdag 28 januari 2010

STACKARS NOLLÅTTOR.

"Bara för att du är från Norrland"
Den meningen får jag höra minst en gång i veckan från september till april av folk runt omkring mig som tror att vi i Norrland kan springa omkring nakna på vintern utan att frysa. Och att isbjörnar går på våra gator. Och att vi använder oss inte utav bilar utan det enda färdmedlet vi känner till är vår bästa vän skotern. Sedan så har vi givetvis renar som håller vår gård fri från ogräs året runt.
Och vad är anledningen till denna kommentar som jag så ofta får höra? Jo för att jag klagar sällan över vädret på det sättet som andra (i Stockholm och södra Sverige) klagar. Är jag mer tålig än dem för jag kommer från Norrland?
Eller för att jag under sex års tid gick tre kilometer enkel väg till min högstadieskola och sedan 3,5 km till min gymnasieskola. Och jag gick under alla väder, när det var snöstorm, -25 grader, regnoväder, snålblåst etc. Om man är duktig i matte så kan man räkna ut att jag spenderade fem timmar i veckan på att promenera till och från skolan. Så jag lärde mig till slut att inte klaga trots att mina ben hade fryst ihop till två isblock och trots att mina tår hade i princip aldrig någon känsel under vinterhalvåret. Det var bara att bita ihop.

Men så, här i Stockholm. Så fördubblas olyckorna i trafiken om det regnar för mycket, de femdubblas om det råkar komma snö eller är snöstorm. För i Stockholm, här är det alltid snöstorm när det snöar. Det finns inget mellanting, inte ens ett harmoniskt snöfall kan förekomma.

Och pendeltågen blir försenade eller inställda för att det är löv på spåren om hösten. Och för att det snöar om vintern. Ibland händer det till och med att tunnelbanan och bussar blir försenade på grund av vädret. Som idag, idag var det total anarki på centralstationen. Folk stod och svor och grät (på riktigt) för att tåg var försenade eller inställda, vissa uppförde sig som upprörda italienare då de stod och skrek och viftade energiskt med sina armar för att visa sitt missnöje. Och alla var så fly förbannade. Stackars nollåttor.

När ska Stockholm lära sig att det blir trots allt vinter varje år. Vare sig man vill det eller ej.

3 kommentarer:

Dennis sa...

Väl rutet. Ge sotarmössa-nollorna vad de tål!

Prillan sa...

Ha ha eller hur! Vilka dramaqueens alltså. Och när faan ska folk fatta/vänja sig vid att vinter faktiskt existerar 8 månader om året och kirra dubbdäck?! Och snäälla Sj smörj järnrälsen för-fan!?;) Vi bor i Norden (trots avsaknad av isbjörnar), inte på ekvatorn! PINSAMT. Onödigt. Korkat.
Ps. Här har du ju krönikan kirrad och inlämningsbar till skoluppgiften:D

Anna sa...

men det är sant, igår då jag var ute och körde renarna stötte vi på en isbjörn, fast jag tror han redan hade ätit för han såg inte så hungrig ut och vi blev inte uppätna.