onsdag 6 januari 2010

ETT DECENNIUM.

Det slog mig aldrig på nyårsafton i år att det var tio år sedan mina föräldrar tvingade med mig till sina vänner över nyårsafton. Och där satt jag hela kvällen vid ett köksbord och surade då mina kompisar firade nyår tillsammans. Tio år sedan, ett helt decennium har gått sedan en av mina tråkigaste kvällar någonsin var. Och mycket har hänt sedan dess. Vilket jag ska summera nu för er men mest för min egen skull. Bilder kommer bara att förekomma i de senare åren, av naturliga skäl.

2000
Jag går i sexan på Tuböleskolan och det bästa jag vet är hästar och att rita (oftast hästar).
Och när jag inte gör det skriver jag miserabla noveller som jag inte skulle visa för någon, någonsin.
På hösten börjar jag sjuan och en ny värld öppnas för mig. En värld med massa nya bekantskaper. Jag och mina kompisar underhåller oss mest med att sminka och göra frisyrer på varandra. Jag blir tillsammans med min första pojkvän, det höll i tre månader, vilket räknas som en lååång period på den tiden.

2001
Med tonåren kom ångest, tonårsfylla, fjortisbeteende och annat som man inte är nöjd över idag.
Första fyllan var en somrig dag som bestod av smuggelsprit jag och mina kompisar hade köpt från ett polskt fartyg i hamnen.
Vi var på fest varje helg, fester som vi hade bara hört talats om genom ryktesvägar och som vi tog oss till genom att gå i flera timmar eller åka buss till platser där det tydligen skulle vara en fest men som vi aldrig varit på tidigare. Det var spännande och alltid roligt.
Jag träffar min andra pojkvän, det höll i ett och ett halvt år, vilket jag kommer aldrig någonsin att förstå mig på.
Jag fortsätter att vara i stallet och njuta av att inte behöva ha några bekymmer där.


2002

Mitt musikintresse ökar och jag börjar köpa vinylskivor och ett par riktiga hörlurar till min underbara cd-freestyle som jag spelade skivor jag älskade på och skivor som jag hade ömsint valt ut låtarna på och sedan bränt ut, skivor som jag ofta gav bort till vänner.
Jag färgar mitt blonda långa hår till mörkbrunt vilket resulterar att mina föräldrar ger mig en utskällning, att min musiklärare inte känner igen mig och att alkisarna på stan slutar säga snuskiga saker till mig.
Jag lär känna John och han förändrar mitt liv. Jag blir mer konstintresserad och sysselsätter mina kvällar med att teckna, som jag alltid gjort, fast på ett mer artsy fartsy-sätt.
Min underbara mormor går bort.

2003
Sista halvåret på högstadiet inleder året och jag börjar känna mig som en helt annan människa. Drickandet och fjortisvännerna är långt borta och jag ägnar mig åt att sitta hemma och lyssna på soul, eller färga håret. Jag söker till estetiska bild-programmet på gymnasiet och ser fram emot att lämna högstadiet bakom mig. Jag och John börjar umgås mer. Och jag lär känna andra som delar mina intressen och som ger mig blandband.
Jag och John blev tillsammans den sommaren. Jag åkte till Stockholm den sommaren och hälsade på Trixie, en tjej jag lärde känna genom internetforumet Whoa.nu, hon lärde mig att planka på tunnelbanan och vi hängde i Vitan i Stockholm och hade inga bekymmer i världen.
Jag och Joanna åkte till Uppsala Reggaefestival och var allmänt förvirrade, men roligt var det.
Den hösten började jag gymnasiet på bildprogrammet och jag förfasas redan från första dagen att nästan alla i min klass är otrevliga gothare. Efter en klassutflykt så kommer Anna fram och pratar med mig när vi står och väntar på bussen hem och då visar det sig att hon är tillsammans med Johns lillebror. Redan då visste jag att Anna var värd att behålla.
Jag och Joanna ser Erykah Badu live.

2004

Gymnasiet fortsätter och jag är less på att måla akvarell och jobba i lera hela tiden.
Ett rätt så tråkigt år om jag får säga det själv.
Jag får Cosmos och han sover bredvid mig varje natt och kurrar i min famn hela kvällarna och förgyller hela året.

2005

Året jag och de flesta av mina vänner fyller arton. Vilket leder till att vi bildar ett gemensamt vinintresse.
Jag börjar titta på gamla filmer med Audrey Hepburn i och inspireras av hennes klädstil.
Dagen innan jag fyller arton så firar jag det med mina vänner, jag bjuder på rosa men väldigt äcklig champagne och dörrvakten till O'learys (haha!) släpper in mig. På mig har jag en randig tröja och massor av smycken, typ exakt som idag.
Jag börjar med ansökningsprover till olika skolor och att drömma om att få flytta från Skellefteå.
Jag ser Coldplay live.

2006
Året då kvällar med vin, ost och kex var som störst. Oftast var vi hemma hos Ida och pratade skit och blev lagom berusade.
Mitt favoritintresse efter vinkvällar blev att sitta på golvet i mitt rum och rita till ansökningsproverna och när jag inte gör det så röker jag genom fönstret. Jag mår dåligt och är olycklig och går ner massor i vikt. När jag ställer mig på vågen en dag så visar den 52 kilo, jag är 1.72 lång, mitt BMI är 17.6 dvs farligt underviktig. Men själv så tycker jag att jag är tjock och äcklig.
Jag och John gör slut slut men blir tillsammans så småningom igen.
Soulen var långt borta och det enda som cirkulerar runt på skivspelaren är Joy Division, lyckan var total när jag fick deras två album på originalpress. Jag börjar lyssna på andra engelska band och har den vintern en svart kappa, randiga Fred Perry-halsdukar och tighta Acne-jeans.
Jag söker sommarjobb i Norge och får veta i maj att jobbet är mitt.

Jag och John går på balen som visar sig vara den mest tråkiga kvällen i hela mitt liv. Till och med tråkigare än nyårsafton 1999.
I examenspresent får jag en resa till Barcelona så jag kan hälsa på min bror. Jag går på en spelning med Belle & Sebastian i samma veva.

På studenten blåser min korta klänning upp utanför kyrkan så alla ser min rumpa, i och med det kommer jag på uttrycket "den bjuder jag på!". Den kvällen är vi så fulla att vi knappt kan gå och sjunger för gamlingar när vi går över Parkbron. Lyckan är total.
Tre dagar efter studenten åker jag till Eidfjord i Norge.

Väl där får jag veta att jag har kommit in på Stenebyskolan då läraren Eva ringer och talar om det för mig och berättar om utbildningen.
Jag kommer hem till Skellefteå en torsdag och åker till Dals Långed för att gå skola söndagen efter. Jag vet då att förhållandet mellan jag och John är förlorat.

I Dals Långed möter jag Rinda och hon blir någon typ av mamma för mig (vilket jag är tacksam för idag). Och jag börjar tycka om öl, vilket resulterar till att vi sysselsätter oss med att dricka det i princip varje helg och på den beryktade puben som höll till i källaren i huset jag bodde i.
Jag syr mitt första seriösa plagg, en skjorta, som jag aldrig har använt.
Rinda klipper av mitt långa hår till en rätt så knasig men snygg frisyr.
Jag blir kär i en hatt (se bild ovan.)

2007

Ordet fest får en ny betydelse.
Den bekymmerslösa tiden i Dals Långed fortsätter men jag känner mig ensam och är missnöjd med min utbildning och åker hem för en lång period. En flykt blev det, väl hemma dricker jag en halv flaska Absinthe vilket resulterar till att mina rätt så missnöjda föräldrar får komma och hämta mig. Dagen efter mår jag så dåligt att jag bara kan sitta på golvet och andas djupa andetag och mamma försöker tvinga i mig en banan. Sedan den dagen har jag hatat bananer.
Mina föräldrar kommer och hämtar mig i Dals Långed när det är dags för sommarlov och någon vecka efter det åker jag tillbaka till Norge för att jobba över sommaren.
Min morfar går bort och jag missar begravningen eftersom jag är i Norge.
Jag blir vegan.
Efter sommaren kommer jag tillbaka till DL och ångesten kommer i samma sekund som jag stiger av bussen.

Jag lär känna Ellika, hon som såg ut som "värsta bitchen" men visar sig vara en alldeles underbar och intressant person med de vackraste håruppsättningarna. Vi poppar popcorn och gör vitlöksbaguetter och somnar i min soffa när vi kollar på film på söndagar då vi är trötta från lördagens fester.

Mitt hem blir ett paradis att ha fest och efterfester i och vi hamnar ofta där. Nätterna spenderar jag på terrassen tillsammans med ett cigarettpaket. Jag får veta vad kärlek är genom att bli olyckligt kär.
"Intrigerna" på skolan gör att man inte vet om man ska skratta eller gråta.

Jag och Ellika ser Editors på Debaser.

2008
Åter tillbaka till Dals Långed efter jullovet och ångesten fortsätter. Året börjar med mååånga fester men efter ett tag så tröttnar jag.
Jag vägrar att gå på fester eller på puben utan sitter hemma istället och stirrar in i väggen. Ellika är den bästa människan i världen som står ut med mig i det sinnesstadiet.
Jag lär känna Dennis på ett märkligt sätt.


Jag tatuerar mig och gråter över motiven, inte för att de blev fula utan för att de har så stor betydelse.
Jag går på dejt med en local, bara för att jag var uttråkad. Men det var en tråkig dejt.
Jag och Rinda börjar med ansökningsprover.
Min lärare Eva ger mig utskällning efter utskällning och mitt hat till henne växer sig mörkare än det svartaste svarta.
Skolan slutar och jag spenderar sommaren med att vara i Skellefteå och slava för Skellefteå kommun.
Anna klipper mitt lååånga hår till en kort page.
Veckan innan jag ska börja på Tillskärarakademin i Stockholm så får jag panik och ångrar mig och ringer och avanmäler mig. Istället börjar jag febrilt söka jobb i Stockholm då jag har bestämt mig för att flytta dit. Jag kommer in på modevetenskap på Stockholm Universitet och blir överlycklig. Där börjar jag intressera mig för genusfrågor och förfasar mig över alla modebloggare med pälskappor.
Jag får jobb hos en kvinna som är helt fantastiska och som berättar roliga anekdoter från sin uppväxt för mig.

Jag letar lägenhet i Stockholm som en galning, vilket känns helt hopplöst, tills jag av en slump hamnar i en central lägenhet med en takutsikt som höll en vaken många nätter.
Jag börjar skriva på en bok.
Dennis kommer och hälsar på mig i Stockholm och jag får fjärilar i magen av att umgås med honom.
Jag har svårt att sova och sitter upp hela nätterna och skriver på min bok och lyssnar på tragisk musik.
Jag krossar en champagneflaska och blöder genom bandaget, men är glad ändå.


2009
Jag bestämmer mig för att januari ska vara den månad då jag ska vara full så ofta som det bara går och jag håller det löftet bra.
Den 16 januari får jag veta att jag har kommit in på journalistutbildningen och jag gråter av lycka när jag går från skolan till pendeln. När jag ringer och berättar det för mina föräldrar så hurrar de av lycka.
Jag blir väldigt sjuk och går till doktorn efter tjat och tvång, vilket inte hjälper då jag har hosta i nio veckor och svullna lungor som inte fungerar som de ska.
I början av februari är jag med om något som förstör mig totalt och jag lämnar Stockholm för ett tag för att åka hem till mina föräldrar. När jag är hemma så umgås jag med Dennis och den
14 februari (Alla hjärtans dag) så dricker vi öl hemma hos honom och när jag går hem den kvällen så fryser jag inte utan jag är alldeles varm och sedan den dagen så kan jag inte sluta tänka på honom.
När vi ses igen i mars så förstår jag direkt jag ser han igen att jag är helt förlorad. Dennis är den mest underbara, smarta, roliga och vackraste människan jag någonsin mött.
April är rekordvarmt och vi sitter på uteserveringar och dricker öl på dagarna och njuter av solen.
Jag flyttar till min första egna lägenhet.
Kvinnan jag jobbar hos går bort och jag får ett svart hål i hjärtat. Hon var speciell på så många sätt och är saknad.
I maj åker jag till Skellefteå för att praktisera på en av lokaltidningarna där. Jag och Dennis umgås så ofta som det bara är möjligt.
Jag och Anna skaffar oss varsin skelettdräkt och dricker champagne.
Jag åker tillbaka till Stockholm för att vara där i en vecka för att avsluta terminen med en massa redovisningar. Jag passar på att umgås med mina kompisar och känner mig lite deppig av att inte få vara i Stockholm över sommaren men längtar efter Dennis.
Jag kommer tillbaka till Skellefteå dagen innan Nationaldagen. Väl på Nationaldagen så är jag och 900 andra på torget och går ett demonstrationståg mot nynazister som har valt att komma till Skellefteå för att föra sin propaganda. Vi skriker saker till dem, de står och försöker se farliga ut. Adrenalinet når sin kulmen och hatet inom en växte.
Juni blir den månad då jag umgås med Dennis och när jag inte gör det så ligger jag på en gräsmatta och röker.

I juli åker jag till Stockholm för att vara där och leva upp pengarna jag fick tillbaka på skatteåterbäringen. Dennis kommer hit och bor med mig i två veckor. Jag passar på att umgås med de jag tycker om och Djurgården blir nya favoritplatsen.
Augusti spenderar jag i stugan och det blir den bästa semestern någonsin. På dagarna sitter vi i hammocken och på kvällarna i båten ute på sjön.
Skolan börjar om och jag läser min inriktning på journalistiken-idéhistoria. Vilket jag börjar hata rätt så fort.
Min farmor går bort.
Jag tar hand om världens finaste hund, Zelda.
Jag firar min födelsedag tillsammans med mina föräldrar för första gången på många år.
Och jag blir bara mer och mer kär i Dennis. År 2009 blev det året Dennis fick mest betydelse och även decenniets bästa år.

3 kommentarer:

Anna sa...

Första fyllan var en somrig dag som bestod av smuggelsprit jag och mina kompisar hade köpt från ett polskt fartyg i hamnen.

HOHOHO du är så jävla rolig!

Pilsner snart! sa...

Hatar bananer? HAHA! Wooooaaw vilket minne du har!! Jag minns typ bara vad jag gjorde senast förra veckan haha...:S Häftigt att läsa iaf, såhär en fredagsmorgon när man måste skriva hemtenta, uh... Ses ikväll!=D

Anonym sa...

Mycket fint!