fredag 20 februari 2009

Jag drömde väldigt konstigt i natt. Jag brukar drömma lite annorlunda drömmar. Men den jag drömde i natt var bara utanför alla gränser för det normala.
I alla fall så hade jag tänkt skriva ner den här.

Det börjar med att jag är hemma, det är vår och jag tar på mig ungefär sådana kläder som jag hade då jag gick sista året på gymnasiet. Jeans, ballerinaskor och för små jackor. Jag plockar ihop mina saker och tar fram min Marc Jacobsväska från dustbagen. När jag går ut i mitt kök så upptäcker jag att min pappa står där och dricker kaffe. Han frågar vad jag ska göra idag och säger att eftersom han är ledig idag så ska han åka och hämta mamma på jobbet när hon har jobbat färdigt. När jag går ut så är det sol ute men när jag har hunnit gå en stund kommer det mörka moln över himmelen och jag blir rädd. När jag fortsätter gå upptäcker jag att människorna runt omkring mig är obehagliga. När jag fortsätter att gå en bit träffar jag min mamma som kommer cyklandes. Hon skäller ut mig för att jag inte är hemma och bakar något. Eftersom hon ska få besök av hennes äldre syster. Det vill säga min moster, som har läskiga ögonbryn. När hon skäller på mig så får jag nog och skriker att jag är på väg för att befria min blivande man. Det respekterar hon.
Så jag fortsätter att gå. På något vis hamnar jag uppe på tak i ett slumområde. Jag hoppar mellan taken och hoppas att jag inte ska ramla igenom något. Gör även några av Marios tricks när han hoppar extra högt. Till slut känner jag igen vilket tak det är som jag ska till. När jag hoppar ner till balkongen och går in genom rummet så ligger min blivande make i sängen. Han är smutsig och pratar endast spanska. Ett språk som jag förstår lite lite grann i verkligheten men talar flytande i drömmen. Han har smutsigt hår, en trasig t-shirt med ett roligt tryck och för små jeans. Dock har han stora bruna ögon som jag faller som en fura för. Så jag tar fram min gitarr och lirar Fleet Foxes låt Meadowlarks för honom. Det låter dock förjävligt vilket jag även hör i drömmen. Men han uppskattar det och ler och applåderar.
Han berättar sedan för mig att jag måste befria honom genom att ta med mig en av hans höns till Coop och där ska jag även köpa sojayoghurt. Helst med jordgubbssmak.
Så jag börjar än en gång att ge mig av på en lång resa. Nu börjar det även blir finare väder ute och solen lyser. När jag har gått en bit med min väska över ena axeln, där jag aldrig brukar ha den, och med en höna i famnen kommer jag fram till bensinmackarna på söder i Skellefteå. Där träffar jag min pappa, än en gång, som tankar bilen.
När jag nästan har kommit fram till Coop bestämmer jag mig för att gå till Jacks innan, en affär som ligger en bit bort från Coop i Skellefteå för er som inte vet det, för att köpa en påse med kaffegodisar. Jag bestämmer mig för att ta en genväg. Men jag upptäcker försent att den vägen är avstängd för att dom håller på att bygga om där. Så jag försöker ta en annan genväg över en lekplats och över en tennisbana. Där träffar jag några barn som börjar reta mig och tar min höna ifrån mig.
Och då uppenbarar sig en mörk röst som säger:
"Nu har du förlorat ALLT!"


Hmm skum dröm va?

2 kommentarer:

Ida sa...

Åååh vilken nostalgi när du skriver om dina ballerinaskor (för att inte tala om dina skavsår!) och för små jackor :) Det var verkligen du :) Gull :)

Anna sa...

shit det där betyder nåt du måste analysera den noggrant!