måndag 16 maj 2011

"JAG SKULLE VARA DIN HUND OM JAG BARA FINGE VARA I DIN NÄRHET"


En bok som har kommit att bli en utav mina favoritböcker är Anneli Jordahls bok Jag skulle vara din hund om jag bara finge vara i din närhet som främst är byggd på fiktiva brevväxlingar mellan Ellen Key och Urban von Feilitzen. Ellen hade under i princip hela sitt vuxna liv en kärleksrelation med den gifta löjtnanten och litteraturkritikern Urban och relationen bestod mest utav brevväxlingar, tydligen så skickade de runt hundra brev per år till varandra men träffades bara ett fåtal gånger under alla år. Även om det är Anneli Jordahl som har skrivit breven mellan Ellen och Urban i boken så känns allt så otroligt sant. Man kan verkligen leva sig in i hur Ellen hade det och hur hon mådde, att hon tappade hår och led av sömnbrist på grund utav den ovisshet hennes kärlek hade. Jag kan också känna igen mig i bokens mest belysta känsla, nämligen längtan och att hela tiden hoppas att någon vacker dag så kommer önskningarna att slå in. Det är en lyx att få läsa en bok som känns så sann och speglar en perfekt bild utav Ellen Key då hon är en stor förebild (inom en vissa ämnen) för mig. Och för ni som inte visste om det så handlade den första uppsatsen jag skrev om just henne och hennes en aning lustiga synsätt på kvinnor och arbete.
Det här är en bok som jag verkligen rekommenderar till alla som har mycket känslor i kroppen då den är oerhörd.

1 kommentar:

Skogsviola sa...

Hej!
Hittade din blogg genom susnet, när jag kollade vilka som varit inne på min. Det var ett trevligt sammanträffande med Anneli Jordals bok om Ellen Key. Jag avslutade läsningen av den boken för ett par veckor sedan och mina reaktioner är de samma som dina. Det handlar om passion. Sånt är spännande att läsa om!
Hälsningar
Vendla