onsdag 14 december 2011

IDIOT MED STORA BOKSTÄVER

I fredags var jag med om en väldigt lustig händelse. Jag hade varit och ridit och skulle gå till bussen, en sträcka på ungefär 1, 5 kilometer när en UPS-lastbil kör förbi. Några minuter senare märker jag att bussen har vänt om och kör vid min sida. Eftersom det ösregnar ute har jag kapuschong, mössa och hörlurar på mig vilket gör att det tar några sekunder extra innan jag märker lastbilen. När jag upptäcker att chauffören vinkar åt mig antar jag att han vill fråga om vägen eller dylikt så jag tar av mig huvan och hörlurarna. Då skakar han på huvudet och klappar på sätet bredvid honom samtidigt som han är på väg att öppna dörren på min sida. Han tror alltså, på fullaste allvar, att jag ska sätta mig i lastbilen med honom. Min reaktion är givetvis en enorm irritation som jag visar genom att ge honom en blick som kunde ha dödat honom. Jag skakar samtidigt på huvudet och gör en gestikulering genom att vifta med min hand på ett sätt som säger något i stil med "du måste vara dum i huvudet, stick!".

Visst, det finns en chans att han bara ville vara snäll. Att han tyckte synd om tjejen som var genomdränkt utav regnet när allt hon ville var att ha en trevlig fredag med ridning. Men samtidigt finns chansen den att han är en psykotisk pervers varelse som hade helt andra avsikter. Det kan jag aldrig veta, för det är så verkligheten ser ut. Och hur otrevlig jag än var mot honom när han erbjöd mig skjuts, oavsett avsikter, så anser jag att han borde veta bättre än att tro att en ung kvinna skulle sätta sig i lastbilen med honom. Eller har han bott i en grotta hela sitt liv?

Sedan är den absolut viktigaste konstaterandet utav detta att om jag hade varit en ung man som vandrat i regnet hade jag knappast blivit erbjuden skjuts. Eller rättare sagt, jag vet att jag inte hade blivit erbjuden skjuts. Och det är nog det som irriterar mig mest. Att han ansåg att jag är för skör för att gå i iskallt regn och därför beredd att sätta mig i en lastbil ensam med en total främling. IDIOT med stora bokstäver.

Inga kommentarer: