fredag 12 februari 2010

LEE ALEXANDER MCQUEEN.



Jag brukar väldigt sällan skriva om mode i min blogg. Eftersom det blir lätt väldigt trivialt när man går in på det ämnet i bloggar. Och eftersom var och varannan skriver om det idag.

Men när jag igår läste på en nyhetssida att Alexander Mcqueen hade tagit sitt liv så blev jag djupt berörd. Det här är den tredje bland mina favoriter i modevärlden som har valt att avsluta sitt liv. De andra är modellen Daul Kim och stilgurun Isabelle Blow.

Första gången jag la märke till Alexander Mcqueen var när jag satt och tittade på en dokumentär på kanalen Fashion Television. Den handlade om när han och hans skolkamrat Stella Mccartney just hade tagit sin examen på St. Martins. Redan då var jag så djupt fascinerad över han och hans skapelser. Vissa av hans kollektioner var extravaganta medan andra var så mörka att man blev nästan rädd.
När jag studerade mode och sydde kläder dagarna i ända så var Alexander Mcqueen min största inspirationskälla. Jag ville aldrig göra kläder som skulle vara kopior av hans. Men hans skapelser innehöll så mycket inspiration för mig att de hjälpte mig att komma långt i min egen fantasi och kreativitet.

Alexander Mcqueen var och är fortfarande den enda verkliga kläddesignern som jag avgudar. Det känns som att hans död kommer göra vad vissa stora rappares bortgång gjorde för den riktigt bra hiphopen. Att den dog ut. Vilket kommer nog så småningom att hända i modevärlden också.

Inga kommentarer: