måndag 12 oktober 2009

VARFÖR VÄLJA?

Att vi människor är flockdjur är helt uppenbart. Det ser man överallt; på arbetsplatser, dagis, skolor, föreningar, i hemmet etc. Och att lika barn leka bäst är väl också ett ordspråk som nu på senare tid har fått ännu större innebörd och mening jämfört vad de hade på 50-talet då det slog igenom.

Men varför ska jag behöva välja grupp? Varför ska jag behöva välja sida där jag ska befinna mig och att den sidan ska avgöra vad jag "är"? Och på vems ansvar är det egentligen att behöva bestämma det. Vem ska avgöra vad jag är? Jag själv? Eller de som tar in mig i sin grupp? Eller möjligtvis de människor som vill ha mig på sin sida?

Jag tänker inte vara med i någon grupp och jag tänker definitivt inte heller bestämma vilken sida jag hör hemma på. Eller rättare sagt, jag tänker inte vara med i en enda grupp och inte beträda någon sida över huvudtaget.
För det skulle bli helt omöjligt och jag känner mig inte motiverad över att behöva lägga ner tankefunktion till att behöva fundera ut vad jag är eller anses vara. Då jag är enligt en del en vilsen tjej som inte riktigt vet vad jag vill då jag inte kan bestämma mig för endast en stil, eller för endast en livstil eller för endast en musikstil. Och jag är inte ensam. Tänk så många vilsna själar det finns som vägrar gruppera sig eller beträda en sida. Om man nu kan definiera det som vilsen. Fråga hellre vilka det är som är vilsna. Vi som kan stå som individer eller flockdjuren?


Varför behöva välja?

1 kommentar:

Anonym sa...

Att välja sidor eller klämma in sig i antingen den ena eller den andra dogmatiska gemenskapen har du tack och lov för mycket sunt förnuft och danad karraktär för. Lånade aldrig Hemmet, det händer så mycket. Har dig i tankarna. / J/K