fredag 23 oktober 2009

"KAFKA, EN NY KAFFELATTEVARIANT? OCH VEM FAN ÄR STRINDBERG?

Jag börjar varje dag med att läsa DN samtidigt som jag äter frukost, dock så brukar jag alltid hoppa över "skriv i DN"-sidan. Eftersom människor som skriver insändare lyckas sällan formulera sig på ett bra sätt. Men så idag, av vad jag inte kan kalla för en slump då jag föll för rubriken, läste jag en helt genialisk insändare i just DN. Bruno-Sigvard Thor är ett geni för såhär skrev han i sin insändare:

Slopa sexprogrammen och ge oss lite kultur



JAG HAR med stort intresse följt debatten som inleddes med Göran Hägglunds påstående om att en kulturelit bestämmer över och dömer (ut) ”verklighetens folk”.
Låt oss slippa dejtningssåpor som ”Bonde söker fru”, skriver Bruno-Sigvard Thor.

Ni som tror att det verkligen är så kan exempelvis läsa tv-tablån för valfri dag. De flesta tv-programmen handlar om bönder som vill ha sex, hemmafruar som vill ha sex, ensamstående mödrar som vill ha sex, rika modeslavar som vill ha sex och därtill program om pubertetsungdom som vill bli popidoler, eller om folk som ramlar i vattnet, äter maskar, mobbas från någon krogscen, eller i bästa fall sjunger allsång. Och några program gör hjältar av kåkfarare, knarkhandlare och maffiabossar. Och så sport, sport, sport! TROR NÅGON att kultureliten ligger bakom detta? Och när utgick senast en sportsändning till förmån för ett extrainsatt program i serien ”Boktornet”? Nej just det, men alla har vi väl då och då missat långfilmen eller något annat program på grund av en tenniseller annan match som dragit över tiden.

Kultureliten är bra, de är kunniga människor som kan tipsa om böcker, film eller konst som kan skänka mig en djupare och varaktigare känsla än dåliga deckare eller självbiografier av såpakändisar som är bortglömda i samma ögonblick som nästa blondin gör entré.
Om "verklighetens folk" ensamma fick bestämma vore nog Strindberg bortglömd och man skulle tro att Kafka var en ny kaffelattevariant.

- Bruno-Sigvard Thor.




Jag kan inte hålla med mer om att Sverige håller på att bli ett kulturellt handikappat land. Jag skäms. Läs en bok för fan.

Inga kommentarer: