söndag 13 mars 2011

JAG VILL INTE BLI BEHANDLAD SOM OM JAG VORE FÖDD ÅR 1847.

För ett par år sedan så började jag långsamt upptäcka att de som jag hade sett som pojkar i så många år höll plötsligt på att förvandlas till unga män. Detta märktes kanske främst på hur de började uppföra sig på ett nytt sätt gentemot en, de slet en inte längre i håret eller retade en för ens tröja utan de började istället att försöka ta till sig ett gott uppförande. Det här var givetvis något jag uppskattade även om det låg på en väldigt lågmäld nivå då det är ytterst få gånger någon har gjort något utöver det vanliga som att exempelvis hålla upp dörren. Det här med gott uppförande hos unga män blev helt enkelt något man nästan letade efter, den som var mest gentlemannaaktig var den som vann.
Idag kan känner jag mest en irritation mot ordet gentleman då det innebär i en modern definition att en man ska hålla upp dörren till en, dra ut stolen när man ska sätta sig ner vid ett bord eller bära ens väska etcetera. Ned andra ord att mannen ska förminska kvinnan genom att ta över hennes självständiga handlingar. Ett gott exempel på detta är när man är ute en lördagskväll och står och väntar i toalettkön. Ut från toaletten kommer en man i trettioårsåldern som tittar förnöjt på en och gör en gest med armen och säger "varsågod" och stänger dörren åt en. Jag behöver ingen som överlämnar toaletten till mig på ett sådant sätt att det känns som om han ger mig tillåtelse för att besöka toaletten och än mindre någon som stänger dörren åt mig. Det är jag fullt kapabel till att göra själv och det är jag helt övertygad om att alla kvinnor är. Ett annat beskrivande exempel för detta är när någon fåne kommer fram till en på en pub och försöker stöta på en och då ska ens manliga vänner beskydda en. Jag vet att många gör det utav ren välvilja men jag kan klara mig själv i dessa situationer. Faktum är att jag vill hantera dessa situationer själv. Jag tycker inte om att känna att någon har ett behov att ta hand eller skydda mig när det är något man som vuxen ska klara av på egen hand oavsett kön. Dessutom så finns det inget jag blir så irriterad på som när jag försätts i dessa situationer bara för att jag är kvinna. För antalet män som har fått toalettdörren stängd av en kvinna är nog ytterst få.

Visst är det klart att jag kan tycka att många unga män saknar vissa sociala förmågor och uppför sig ibland som om de inte visste att en omvärld. Men detta handlar dock inte om att vara en så kallad gentleman eller ej utan det handlar om socialt sunt förnuft. Jag tycker att gentleman är ett ord som med dagens definition (en man med fint uppförande) ska suddas ut från alla världens lexikon och ordförråd för det är helt enkelt förlegat när det enda det verkar gå ut på är att minska oss kvinnor. Och vad vore egentligen den korrekta motsvarigheten för ordet gentleman för kvinnor? Jag tror inte ens att det finns då det finns ingen benämning för kvinnor som får förminska män genom små värdelösa gester.

Att dessa gester fortfarande accepteras och finns kvar i modern tid är just på grund av traditioner. Förut var det så att kvinnor ansågs inte kunna hantera ett toalettbesök eller än mindre uppmärksamheten från en uppvaktande karl på egen hand. Men i den moderna tid vi lever i idag så ser verkligheten inte (tack och lov) ut så. Jag vill ha en förändring och jag vill ha den nu! Ingen ska baske mig se mig som en liten varelse som behöver omhändertas.

Inga kommentarer: