tisdag 30 november 2010

TILLBAKA TILL DEN BITTRA OCH KALLA VERKLIGHETEN.

Kom hem runt halv två inatt och fick en chock på planet när kaptenen sa att vädret i Stockholm var klart med -13 grader. Att på några få timmar byta från +19 grader till en sådan vidrig kyla känns som årets mest utomordentliga straff och sedan att tvingas att sätta sig och hetsskriva det sista på en hemskrivning som ska vara inlämnad kl 16 idag gör inte saken bättre. Men det får mig att uppskatta Rom än mer om det nu var möjligt för jag har aldrig blivit så förälskad i en stad som jag blev i Rom. Maten, arkitekturen, folket och atmosfären, ja allt var helt magiskt. Inte ens att bilisterna kör som galningar så varje gång man ska korsa en gata så gör man det med livet som insats och att flygplatsen och hur den drivs på ett inkompetent sätt kan sänka ner staden. En del verkar ha en förutfattade mening om att Rom är sönderturistat och det kan jag förstå till en viss del om man bara väljer att cirkulera i sådana områden. Men om man gör sig mödan att promenera någon mil per dag så hittar man undangömda skatter. Jag har fotat över 500 bilder så jag lär ju lägga upp några här.

Inga kommentarer: