onsdag 10 november 2010

I'D RATHER GO NAKED THAN WEAR FUR.


Jag skäms väldigt ofta över att äga ett antal fuskpälsar, för trots att de är fusk och gjorda av 100% polyester så kan jag inte låta bli att tycka att även de borde förbjudas. Jag har väldigt svårt för tänket att man ska efterapa något så hemskt som flådda djur (på samma sätt som jag har svårt för veganska produkter som ser precis ut som riktigt kött) även om fuskpäls såklart är det enda vettiga alternativet. Men att bära fuskpäls är som att indirekt stötta pälsindustrin då man alltid är en vandrande reklampelare och jag vill inte att någon ska bli uppmuntrad över att bära den äkta varan på grund av mig. Dessutom så får du tag i en billigare äkta päls secondhand än en ny fuskpäls. Många köper fuskpälsar som är gjorda i Kina, ett land som har gjort sig kända på att ta pälsen av hundar och katter istället för att tillverka fuskpäls eftersom det är ett billigare alternativ, vilket är avskyvärt och ännu en anledning till varför man får magknip bara av att tänka på fuskpäls och än värre blir det av att tänka på äkta päls. Jag vill inte heller att människor ska tro att mina fuskpälsar är äkta även om man vore smått intellektuellt handikappad om man trodde det så finns det ju alltid en risk.
Det som jag dock skäms mest över är att jag tycker att något som liknar ett dött och flått djur är fint, i mina ögon är det som någon form av perversion. Jag brukar dock intala mig att jag gillar lurviga varma plagg och inte döda plågade djur. Det finns inget vackert med äkta päls och det enda som är mer hemskt än äkta päls är de som bär det.

Inga kommentarer: