söndag 12 december 2010

THERE'LL WILL BE ANOTHER SPRING (EN DAG UR MITT LIV SOM 60-ÅRING.)


Stiger upp klockan 07.30 i och med att min inbyggda klocka har lärt mig under alla dessa år att det är då jag ska stiga upp. Tar på mig ett par tjocksockor som jag har stickat och min morgonrock som räcker nästan ända ner till golvet. Går ner för trappen som knarrar lika behagligt varje gång man går i den och sedan in till köket, tänker att det alltid luktar så gott i trähus såhär års. Gör i ordning en portion gröt som får koka långsamt på spisen medan jag tar på mig mina träskor och en stor ullkappa för att gå ut och hämta dagens DN. Det är en kylig morgon ute men tack och lov ingen snö, för det slipper man när man inte bor i norra Sverige. Passar på att gå och hälsa på mina hästar och ger dem frukost, står och tittar på när de äter och släpper sedan ut dem i hagen. Går tillbaka in igen och häller upp min portion gröt i en djuptallrik ur serien Gröna Anna. Kokar även upp lite vatten för att dricka Bai Mu Dan. Läser i DN en stund och funderar på hur det kommer sig att det händer alltid samma saker i världen och när ska människor lära sig egentligen. Tar en varm dusch och klär sedan på mig dagens kläder som består av skjorta, kofta och svarta jeans. Flätar mitt hår till en fläta och sätter mig sedan vid mitt skrivbord och skriver en stund på min skrivmaskin. Tänker lite skämtsamt som Jan Guillou att nu ska miljonerna rulla in igen dock så blir det inga böcker om Arn. Efter att ha skrivit i några timmar och ringt några samtal så remmar jag på mig kängorna, slänger på mig en kappa som räcker nedanför knäna och virar in mitt huvud och hals med en lång sjal. Tar med mig hunden ut, ger hästarna lunch och promenerar till Anna som bor i grannhuset någon kilometer bort. Vi lagar lunch och kedjeröker cigaretter och har eviga utlägg om varför killar är idioter och fnissar över hur det gick till den där gången då vi lärde känna varandra. Efter att ha spenderat några timmar hos henne som jag så ofta gör så promenerar jag hem igen, tar dock en omväg så att hunden får extra motion. När jag kommer hem så går jag ut till stallet och gör rent där och tar sedan ut en av hästarna på en tur i skogen. Går in och lagar middag och tänker att det bästa med att ha ett eget trädgårdsland är att man flera månader efter skörden fortfarande har hela skafferiet fullt med råvaror. Sätter mig och skriver en stund igen, förbereder en föreläsning som jag ska hålla i dagen efter. Läser i en av mina favoritböcker och tänker att om jag bara hade varit hälften så talangfull så skulle världen ha bestått av rosa fluff. Blir sedan trött i ögonen och vet inte riktigt vad jag ska ta mig till, tittar förstrött på tv-apparaten och funderar på om jag ska ge den en chans, skrattar och tänker att det är inte lönt för det går ju ändå bara dokusåpor på tv. Bestämmer mig istället för att ta på mig ordentligt med ytterkläder och en varm sjal runt halsen och letar reda på ett paket med Vogue-cigaretter som jag har gömt i en hemlig låda, går ut och sätter mig på altanen och röker cigarett efter cigarett till musiken som spelas inne i huset men som sipprar ut, just nu spelas There'll Be Another Spring med Monica Zetterlund. Tänker på hur mitt liv är och hur det kunde ha varit annorlunda om man varit mer modig och vad jag ångrar att jag aldrig sa eller fått gjort. Men än är det ju inte för sent. Går sedan in och tvättar av mig med Pure och tar på mig ett nattlinne innan jag lägger mig under mitt duntäcke och två filtar. Tar några timmar innan jag somnar.

Inga kommentarer: