söndag 7 augusti 2011

THE COVE


Jag tror inte att jag är ensam om att fascineras av delfiner och deras intellekt. Redan som liten fick man höra historier om människor som blivit räddade av delfiner och tydligen så är det något som går tillbaka till Antiken. Så när jag läste om The Cove och vad den handlade om så blev jag förskräckt. Vid samma tidpunkt som detta så började man även tala om att delfiner kan välja att avsluta sitt liv genom att sluta andas. För att delfiner, till skillnad från oss, måste medvetet ta nya andetag medan för oss människor så sker det per automatik och tydligen så har djurparker blivit experter på att dölja hur många delfiner det är som verkligen dör varje år hos dem. Den här nyheten fick mig att bli mer nyfiken och att läsa mer om detta och övertygelsen för hur illa delfiner har det blev något nytt. Sedan, när jag väl fick chansen att se The Cove, så blev jag mer förfasad än vad jag någonsin hade trott att jag skulle bli. Jag grät rakt igenom hela dokumentären. Hur är det möjligt att en liten by i Japan kan ha ihjäl över 23 000 delfiner varje år på ett fruktansvärt brutalt sätt utan att världen ser till att det får ett slut? Se den här och förstå vad jag menar.

Inga kommentarer: