lördag 12 maj 2012

ETT MUSIKTRAUMA



När jag har lunchrast brukar jag gå i butiker för att fördriva tiden och få miljöbyte. De senaste dagarna har jag gjort det ovanligt mycket och under mina besök i butiker har jag hört korta stunder av en låt som lyckats etsa sig fast i mitt huvud. Jag har till och med tänkt att låten är väldigt bra och är en blandning mellan gammal och ny musik som jag gillar. Efter att ha haft den i mitt huvud i några dagar har jag ihärdigt försökt att luska ut vad låten heter och vem det är som sjunger. Räddningen blev en app som kan identifiera låtar som är möjligtvis världens bästa affärsidé för övrigt. När jag fick möjlighet att höra hela låten blev det dock världens antiklimax. Första tanken var - vad är det här för skit som jag trott att jag gillat? Sedan slog det mig, det är en låt som spelas på kommersiella radiokanaler och det är en hitlåt. Inte undra på att den lyckats fastna i ens huvud och lura en att tro att den är bra. Efter detta trauma var det klokaste jag kunde göra att lyssna på Woody Guthrie och bli påmind om hur sann musik ska låta.

Inga kommentarer: