måndag 21 februari 2011

NEW ME.


För två veckor sedan så bestämde jag mig för att sluta äta kolhydrater, eller ja jag tillåter mig att äta allt som har ett kolhydratsvärde på mindre än 20 gram per 100 gram. Det som blir tillåtet att äta är nötter, de flesta rotfrukter, grönsaker och en hel del alternativa mjölsorter medan potatis, ris och pasta går bort. En del kan nog uppfatta detta som ytterst konstigt och tänka att man inte kan äta en middag utan ris, pasta eller potatis. Det går dock alldeles ypperligt, man byter nämligen bara ut pastan mot hyvlad zucchini som fått koka i någon minut, hackad zucchini som fått koka (potatisersättning) eller blomkåls- alternativt broccolimos som faktiskt är fantastiskt gott.

Med denna abrupta förändring i min diet så blev det givetvis en del andra ändringar, allt med socker går också bort. Visst har jag fuskat vid två tillfällen nu då jag har ätit efterrätt och druckit öl (vilket jag aldrig kommer sluta med helt och hållet) men i övrigt så går det riktigt bra att hålla sig från onyttigheter. Jag är aldrig heller jobbigt mätt längre som jag brukar vara efter att ha ätit tunga kolhydrater till middag. Jag har också haft stora problem med magen i flera år och haft ont på femtioelva olika sätt var dag och magkatarr varannan vecka men nu verkar det som om jag har hittat en lösning då jag inte har haft ont i magen en enda gång sen jag la om min diet.

När jag bestämde mig för att välja bort varor med en hög halt av kolhydrater så tänkte jag mest att det skulle få vara under en prövotid på två månader men nu ser jag ingen anledning alls för att börja äta vitt bröd och annan skit igen. Och jag känner mig piggare och starkare och aldrig någonsin nedtyngd av vad jag har ätit. Det är sant som Anna Skipper säger: man blir vad man äter.

Inga kommentarer: